ویروس آنفلـــوآنزا

ویروس آنفلوآنزا می‌تواند هر سال حدود ۵ تا ۱۵ درصد جمعیت را مبتلا کند، اما بقیه ویروس‌ها در حدود ۲ درصد جامعه را مبتلا می‌کنند.

آنفلوآنزا بیماری عفونی و ویروسی دستگاه تنفسی است. این ویروس سه تیپ C ,B ,A دارد که تیپ A در انسان و حیوان ایجاد بیماری می‌کند. بیماری آنفلوانزا از نظر سرعت انتشار بسیار مورد اهمیت است. این بیماری در مکان‌های پرتجمع و در مکان‌های عمومی و فضای بسته تا ۵۰ درصد انتشار پیدا می‌کند و این نشان‌دهنده وجود این بیماری در تمام دنیا است.

در سطح دنیا سالیانه بیش از سه میلیون نفر به دلیل عفونت‌های تنفسی فوت می‌کنند، حدود دو میلیون از این تعداد کودکان زیر پنج سال هستند. به‌طور کلی حدود ۷ درصد علل مرگ‌ومیر در بچه‌ها عفونت‌های تنفسی است.

سرعت انتشار و تعداد مبتلایان این بیماری که قابلیت همه‌گیری دارد مهم است و در گروه‌های پرخطر ایجاد عارضه و مرگ‌ومیر را بیشتر می‌کند. در مجموع سه نوع آنفلوانزای فصلی، پاندمیک (همه‌گیری) و پرندگان وجود دارد. آنفلوانزای فصلی از انسان به انسان منتقل می‌شود که هم واکسن دارد و هم بهبودی ایجاد می‌شود، آنفلوانزای پاندمیک واکسن ندارد و هنوز واکسن آن ساخته نشده و وقتی این نوع بیماری ایجاد می‌شود شیوع آن در جامعه بسیار زیاد است. ابتلای انسان به ویروس آنفلوانزا خطرناک است.

به‌طور عمده آنفلوانزا سه علامت بالینی از جمله تب، گلودرد و سرفه دارد. ویروس آنفلوانزا باعث ایجاد علائمی چون تب بیش از ۳۸ درجه، درد استخوان، احساس کوفتگی و سردرد نیز می‌شود.

تفاوتی که بین آنفلوانزا و سرماخوردگی وجود دارد این است که در سرماخوردگی نحوه شروع علائم تدریجی و در آنفلوانزا به‌طور ناگهانی است، تب در آنفلوانزا شدید و ولی در سرماخوردگی خفیف است، گلودرد و سرفه در آنفلوانزا شایع و در سرماخوردگی کمتر و آبریزش بینی در آنفلوانزا کمتر و در سرماخوردگی بیشتر است.

 

نتایج آماری سوش های بیماران مبتلا به ویروس آنفلوآنزا در سال ۱۳۹۶

پژوهش حاضر گزارشی است از سندروم‌های آنفلوانزا که در آزمایشگاه مرجع دانشگاه علوم پزشکی مشهد، به روش ریل تایم مورد آزمایش قرار گرفته است.

شهرهای مورد بررسی شامل مشهد، قوچان، کاشمر، چناران، سبزوار، بجنورد، گناباد، بینالود، شیروان، سرخس، نیشابور، جغتای، تربت حیدریه، خواف و راز و جرگلان هستند که این نمونه‌ها پس از طی فرایند استاندارد جمع‌آوری و بعد از استخراج RNA، تکثیر و مورد آنالیز قرار گرفته‌ و به‌طور خلاصه در نمودارها مورد مقایسه و ارزیابی واقع شده‌اند.

در این آزمایشگاه ابتدا نمونه‌های مشکوک به آنفلوانزا که شامل سواب بینی، سواب گلو و یا غرغره گلو است در یک محیط ترانسپورت به آزمایشگاه با رعایت شرایط زنجیره سرد، ایمنی زیستی و ایمنی شغلی منتقل می‌گردد. باید توجه داشت که سواب از نوع داکرون باشد چرا که استفاده از سواب‌های چوبی ممکن است باعث ایجاد جواب‌های منفی کاذب گردد.

 

 

نمودار شماره ۱- بررسی سوش‌های آنفلوانزا از نظر اپیدمیولوژی (همه‌گیرشناسی) در استان خراسان

 

 

نمودار شماره ۲- بررسی اپیدمیولوژی (همه‌گیرشناسی) سوش‌های آنفلوانزا در سال ۱۳۹۶

 

 

نمودار شماره ۳- بررسی شیوع فصلی مبتلایان به آنفلوانزا در سال ۱۳۹۶

نمودار شماره ۴- بررسی مقایسه آماری مبتلایان به آنفلوانزا در یک دوره شش ساله (۱۳۹۶-۱۳۹۱) در استان خراسان

 


 

نمودار شماره ۵- بررسی شیوع سوش‌های آنفلوانزا (سوش غالب) در پنج سال اخیر

 

 

نمودار شماره ۶- بررسی مقایسه مبتلایان به Flu A و flu B بین زنان و مردان در سال ۱۳۹۶

 

نمودار شماره ۷- بررسی شیوع جنسیتی مبتلایان آنفلوانزا در سال ۱۳۹۶

فراپژوهش