آزمایش غربالگری سه ماهه اول بارداری

درمانکده

آزمایش خون یکی از آزمایشات سه ماهه اول بارداری

در طی یکی از معاینات اولیه، پزشک یا ماما گروه خون و فاکتور آر اچ ، کم خونی، ایمنی در برابر سرخچه(سرخک آلمانی) و آزمایش هپاتیت B ، سیفلیس، hiv و سایربیماری های مقاربتی را بررسی خواهد کرد.

بسته به پیشینه نژادی، قومی یا خانوادگی، ممکن است آزمایشات بارداری و مشاوره ژنتیکی برای ارزیابی خطرات بیماری‌هایی مانند تی ساکس، فیبروز کیستیک و کم خونی سلول داسی شکل (اگر این موارد در یکی از مراجعه های قبلی انجام نشده باشد) پیشنهاد شود.

آزمایش های دوران بارداری از جمله آزمایش خون برای بررسی بیماری‌هایی مانند توکسوپلاسموز و واریسلا (ویروسی که باعث آبله مرغان می‌شود) نیز ممکن است در صورت نیاز انجام شود. همچنین امکان دارد پزشک میزان hcg ، هورمون مترشحه از جفت و یا پروژسترون، هورمون موثر در حفظ حاملگی، را نیز بررسی کند.

آزمایش خون یکی از مهم‌ترین آزمایشات سه ماهه اول بارداری است.

آزمایش خون یکی از مهم‌ترین آزمایشات سه ماهه اول بارداری است.

همچنین برای جستجوی علائم عفونت کلیه و یا در صورت لزوم تاکید بارداری با اندازه گیری سطح hCG، ممکن است آزمایش ادرار نیز به عنوان یکی از آزمایش های سه ماهه اول بارداری درخواست شود. (به جای آن از آزمایش hCG خون نیز می توان استفاده کرد.)

سپس نمونه ادرار برای بررسی وجود گلوکز (نشانه ای از دیابت) و پروتئین به طور منظم جمع آوری می‌شود که می‌تواند وجود پره اکلامپسی را نیز نشان دهد ؛ یک بیماری ناشی از بارداری که با فشار خون بالا  همراه است.

در قسمت بعدی برای آزمایشات سه ماهه اول بارداری،آزمایش ژنتیک پیشنهاد می‌شود. ابتدا باید تصمیم بگیرید که آیا آزمایش ژنتیکی می‌خواهید یا خیر.

برخی از افراد معتقدند که این آزمایشات بارداری فقط موجب استرس بی‌مورد شده و ترجیح می‌دهند پس از تولد کودک از سلامت ژنتیکی او مطمئن شوند. برخی از افراد می‌خواهند زودتر دست به کار شوند و تمام آزمایش های دوران بارداری را، با آگاهی از اینکه ۱۰۰ درصد قابل اطمینان نیستند، انجام دهند.

قبل از اقدام با پزشک خود در مورد نکات مثبت و منفی صحبت کنید تا ببینید آیا آزمایش ژنتیک برای شما و بارداری‌تان مناسب است یا خیر.

گزینه‌های مختلف آزمایش ژنتیکی وجود دارد که شامل آزمایش خون به تنهایی یا همراه با سونوگرافی است و هیچ خطری برای جنین ندارد. اگر نتیجه این آزمایشات سه ماهه اول بارداری غیرتهاجمی طبیعی نباشد، آزمایشات بارداری بعدی توصیه می‌شود. پس از آن، میتوانید تصمیم بگیرید که آیا میخواهید دیگر آزمایش های دوران بارداری را انجام دهید یا خیر.

آزمایش ژنتیکی دوره اول ترکیبی از آزمایش خون و سونوگرافی برای غربالگری سندرم داون ممکن است در هفته های 11 تا 14 بارداری  انجام شود.

نتایج آزمایش خون که hCG و یا PAPP-A (پروتئین پلاسمای A مرتبط با بارداری) را در خون مادر می‌سنجد، با اندازه‌گیری پوست در پشت گردن جنین (به نام شفافیت نوچال) از طریق سونوگرافی انجام می‌شود. این روش ممکن است بخش قابل توجهی از موارد سندرم داون و سایر مشکلات ژنتیکی را تشخیص دهد. با این حال، مانند همه روش های غربالگری، در صورت مثبت بودن نتایج از روش تشخیصی تهاجمی‌تری مانند CVS استفاده می‌شود.

آزمایش ژنتیک یکی از آزمایش های دوران بارداری است که به دلخواه شما انجام می‌شود.

آزمایش ژنتیک یکی از آزمایش های دوران بارداری است که به دلخواه شما انجام می‌شود.

غربالگری آزمایشگاهی غیر تهاجمی (NIPT) یکی از آزمایشات بارداری در سه ماهه اول  

 

 

این آزمایش DNA جنین بدون سلول را می‌توان پس از هفته 10 بارداری انجام داد. در این آزمایش از نمونه خون برای اندازه‌گیری مقدار نسبی DNA آزاد جنین در خون مادر استفاده می‌شود. تصور می‌شود که این آزمایش می‌تواند ۹۹٪ از کل بارداری‌های سندرم داون را تشخیص دهد. همچنین برخی دیگر از ناهنجاری‌های کروموزومی را آزمایش می‌کند.

نمونه برداری از پرزهای جفتی (CVS) یکی از مهم‌ترین آزمایش های سه ماهه اول بارداری

در صورت سن ۳۵ سال یا بالاتر، وجود سابقه خانوادگی بیماری ‌های خاص یا نتیجه مثبت در آزمایشات ژنتیکی غیرتهاجمی، این تست اختیاری و تهاجمی معمولاً بین هفته ۱۰ تا ۱۲ بارداری پیشنهاد می‌شود.

CVS می ‌تواند بسیاری از نقایص ژنتیکی مانند سندرم داون، کم‌خونی داسی شکل، فیبروز کیستیک، هموفیلی و دیستروفی عضلانی دوشن را تشخیص دهد.

این روش شامل وارد کردن یک کاتتر کوچک از طریق دهانه رحم یا ورود یک سوزن به شکم جهت نمونه گیری از بافت جفت است. این روش ۱٪ خطر سقط جنین را به همراه داشته و در رد نقایص کروموزومی خاص هنگام تولد حدود ۹۸٪ دقیق است. اما بر خلاف آمنیوسنتز در تشخیص اختلالات لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا و آنانسفالی یا نقص دیواره شکم کمک نمی‌کند.

انجام آزمایشات بارداری به راحت بودن حاملگی و سلامت شما کمک می‌کند.

انجام آزمایشات بارداری به راحت بودن حاملگی و سلامت شما کمک می‌کند.

 

سخن نهایی درباره آزمایش های دوران بارداری

انجام برخی از این آزمایشات بارداری به انتخاب شما انجام می‌شود. با این حال توصیه می‌شود برای حاملگی کم‌خطر و داشتن کودک سالم، حتما تمام آزمایشات سه ماهه اول بارداری و تمامی آزمایش های بارداری را انجام دهید.

حتماً تمام آزمایشات موجود را با پزشک زنان در میان بگذارید تا با هم بتوانید در مورد گزینه‌های مناسب تصمیم بگیرید.