بیماری از خانواده آرتروز که درد را به جانتان می‌اندازد

سلامت نیوز

نقرس یک بیماری های خانواده آرتروز است. این بیماری زمانی بروز می‌کند که سطح اسید اوریک خون بالا رفته و باعث تشکیل کریستال‌ها در یکی از مفاصل شود، موارد نقرس در انگشتان بزرگ بروز می‌کند.

گرچه این بیماری در اغلب موارد تنها در یک مفصل ظاهر می‌شود، اما اگر این بیماری درمان نشود می‌تواند زانوها، مچ پا، دستان، پاها، و شانه را درگیر کند. نقرس در ۳۶ ساعت نخست بسیار دردناک است و رفع علائم می‌تواند بیش از ۱۰ روز طول بکشد.

بسیاری از افراد نسبت به علائم این بیماری ناآگاه هستند. از این رو، در زمان مناسب اقدام به مراجعه به پزشک نمی‌کنند.

از رایج‌ترین علائم بیماری نقرس می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- درد ناگهانی و شدید که به طور معمول در اواسط شب یا اوایل صبح بروز می‌کند.
۲- حساس شدن مفاصل. در این موارد در صورتی که مفاصل را لمس کنید شاهد گرمی آن خواهید بود. همچنین ممکن است رنگ آن به قرمزی یا بنفش تغییر کند.
۳- خشکی مفاصل
۴- تورم

تمامی موارد ذکر شده به دلیل تجمع اسید اوریک در مفاصل و تشکیل کریستال‌ها بروز می‌کند. متاسفانه در صورتی که فرد به این بیماری بی توجهی کند، تجمع بیش از حد کریستال‌ها به مرور سبب ایجاد برجستگی زیر پوست اطراف مفاصل می‌شود.

به این برجستگی‌ها توفی (tophi) گفته می‌شود. گرچه این برجستگی‌ها آسیب جدی وارد نمی‌کند، اما می‌تواند شکل مفاصل را تغییر دهد، زمانی که این کریستال‌ها در مجاری ادراری تجمع کنند می‌توانند به سنگ کلیه منجر شوند.

از این رو، متخصصان تاکید دارند افراد پس از مشاهده علائم بیماری سریعا به پزشک مراجعه کنند. تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی ساده‌ترین راهکارها برای جلوگیری از ابتلا به نقرس محسوب می‌شود. با این حال، در شرایطی که حال بیمار وخیم باشد پزشک متخصص اقدام به تجویز دارو می‌کند.

فراپژوهش