شایع‌ترین بیماری مردان را بشناسید

سلامت نیوز

 

بیش از نیمی از مردان بالای ۶۵ سال با بزرگی خوش‌خیم پروستات روبه‌رو می‌شوند. در طی یک سال حدود دویست و پنجاه هزار جراحی در سطح جهان برای درمان این معضل انجام می‌شود. سرطان پروستات یکی از سرطان‌های شایع در میان آقایان است و تخمین زده می‌شود که نیمی از آقایان بالای ۷۰ سال به این بیماری مبتلا باشند. التهاب پروستات شیوع کمتری نسبت به بزرگی یا سرطان پروستات دارد و فقط هشت درصد از آقایان در طول زندگی دچار پروستاتیت می‌شوند.

در ادامه با دیگر بیماری‌ها و مشکلات مربوط به پروستات آشنا خواهید شد.

 

پروستاتیت باکتریایی حاد : این بیماری معمولا به طور ناگهانی از یک عفونت باکتریایی شروع می‌شود. در صورتی که فرد علاوه‌بر علائم پروستات، علائمی مانند تب، لرز یا درد داشته باشد، باید به پزشک مراجعه کند. اکثر این موارد با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها یا داروهای دیگر، قابل درمان هستند.

 

پروستاتیت باکتریایی مزمن: پروستاتیت باکتریایی مزمن نوعی عفونت است که احتمال دارد مکرراً عود کند و روند درمان را مشکل‌تر سازد. گاهی مصرف طولانی مدت آنتی‌بیوتیک جهت درمان این بیماری مؤثر است.

 

پروستاتیت مزمن : پروستاتیت مزمن که سندرم درد مزمن لگن نیز نامیده می‌شود، یکی از مشکلات شایع مربوط به پروستات است و می‌تواند باعث بروز درد در ناحیه کمر، کشاله ران یا نوک آلت تناسلی شود. استفاده از چندین روش درمان (انواع جراحی‌ها و ...)، مصرف داروهای مختلف و تغییرات سبک زندگی در درمان این بیماری کمک‌کننده است.

 

سرطان پروستات:  از شایع‌ترین سرطان‌ها در بین آقایان است و با انجام آزمایش‌های مختلف، تشخیص داده می‌شود.

 

هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات ( BPH ): این عارضه شامل بزرگ شدن غده پروستات می‌شود اما سرطانی نیست. این بیماری در مردان مسن بیشتر مشاهده می‌شود.

 

روش‌های درمانی

نظارت فعال : در صورتی که سرطان پیشرفت نکرده باشد و مشکل‌ساز نشود، نیاز به درمان بخصوصی نیست. اما فرد باید تحت نظر پزشک باشد تا تغییرات به طور منظم بررسی شوند.

عمل جراحی: جراحی یکی دیگر از راه‌های درمان است که در آن اغلب کل پروستات و در برخی مواقع بافت‌های کناری را برمی‌دارند.

پرتو درمانی:   در این روش از پرتوها جهت نابودسازی سلول‌های سرطانی و کوچک کردن تومورها استفاده می‌کنند. این پرتوها ممکن است از یک دستگاه اشعه ایکس یا از گلوله‌های رادیواکتیو که در داخل تومور یا نزدیک آن قرار گرفته‌اند، تابیده شوند.

هورمون درمانی : مردانی که درمان‌های دیگری مانند پرتودرمانی دارند نیز ممکن است با داروهایی برای جلوگیری از تولید تستوسترون در بدن درمان شوند. این درمان در صورتی انجام می‌گیرد که احتمال عود سرطان وجود داشته باشد. هورمون درمانی برای درمان سرطان پروستات نیز استفاده می‌شود.