چرا قد برخی افراد از دیگران کوتاه تر می شود و دیرتر به بلوغ می رسند؟

سلامت نیوز

از قبل می دانستیم که رژیم غذایی مناسب می تواند به بلند شدن قد منجر شود و به همین خاطر است که انسان ها در کل در قرون اخیر بلندقدتر از گذشته بوده اند. رژیم غذایی بهتر همچنین باعث می شود که انسان ها زودتر به سن بلوغ برسند. همچنین ژن ها نقش مهمی در تعیین قد شما دارند و همه ما بر اساس کدهایی که در دی ای ان هایمان وجود دارد رشد کرده و ظاهرمان شکل می گیرد.

نداشتن رژیم غذایی مناسب و نرسیدن مواد مغذی کافی به بدن باعث می شدو که رسیدن به پتانسیل ژن هایمان دشوار شود. بر اساس تحقیقات دانشگاه مریلند، بدن ما به مقدار خاصی از انرژی نیاز دارد تا رشد کند. آن ها در مقاله تحقیقاتی خود نوشته اند: «برای اینکه بدنمان کدهای موجود در کتابچه راهنمایمان را دنبال کند، به انرژی نیاز دارد. انرژی از خوردن غذا بدست می آید و مهم تر از آن، از غذاهای سالم. اگر غذا نخوریم رشدی نیز در کار نخواهد بود، حتی اگر کدهای موجود در دفترچه راهنمای دی ان ای شما بگوید که قدتان بلند خواهد بود. برخی کودکان مقدار زیادی غذا می خورند که باعث می شود رشد کنند. برخی دیگر غذای کافی نمی خورند یا غذاهایی که می خورند سالم نیستند». این موضوعات را از مدت ها قبل می دانستیم ما اما مطالعات جدید نشان می دهد که گیرنده های مغزی نقش مهمی در رشد طولی ما دارند.

مطالعات مشترک صورت گرفته توسط دانشگاه کمبریج، دانشگاه ملکه ماری لندن، دانشگاه میشیگان، دانشگاه وندربیلت و دانشگاه بریستول نشان می دهد که یک گیرنده مغزی به نام MC3R مسئول سیگنال هایی از غذا است که به بخش خاصی از مغز به نام هیپوتالاموس می رسد. هیپوتالاموس مسئول چک کردن فعالیت های بدن و در کنترل داشتن آن هاست مانند دمای بدن، کنترل اشتها و وزن. وقتی گیرنده MC3R کارکرد مناسبی نداشته باشد، فرد کوتاه قامت تر بوده و خیلی دیرتر به سن بلوغ می رسد.

پروفسور استفن اوراهیلی از محققان این پروژه گفته است: « این گیرنده به مغز می گوید که اینجا همه چیز خوب است، ما مقدار زیادی غذا داریم، پس سریع رشد کن، خیلی زود به بلوغ برس و بچه های زیادی به دنیا بیاور. البته جادوگری نیست. ما طرح سیم کشی کلی چگونگی اتفاق افتادن این ماجراها را داریم». شناختن این گیرنده اما بدین معنا نیست که می توانیم خودمان را قد بلندتر کنیم زیرا بلندی قامت همچنان تحت تاثیر ژن هاست اما شناخت این گیرنده می تواند به درمان افرادی که بیماری های مزمن اسکلتی و عضلانی داشته و باید حجم عضلاتشان افزایش یابد کمک خواهد کرد.