چگونه از بروز ام اس جلوگیری کنیم؟

سلامت نیوز

رضا غیاثوند، متخصص تغذیه گفت: چربی‌های گیاهی باید به جای چربی‌های حیوانی جایگزین شوند. انواع چربی‌های گیاهی مثل روغن آفتابگردان و روغن گل‌های پامچال (Omega۳)، مواد با چربی‌های حیوانی مثل ماهی تن، شاه ماهی و ماهی خالدار.

او توصیه کرد از پختن و مصرف غذاهای چرب خصوصا گوشت‌های چرب و تمام چربی‌های با منشا حیوانی، فرآورده‌های لبنی پرچرب، سس‌های مایونز و تمامی سس‌های دارای چربی زیاد، غذاهای بسیار شیرین، کیک، بیسکوئیت، شیرینی و آبنبات، غذاهای حساسیت‌زا مثل تخم مرغ، شیر، سیب زمینی، گوجه فرنگی، بادمجان، مخمرها، نان گندم و شکر، برخی از میوه‌ها (بسته به واکنش بیمار)، مواد غذایی با رنگ‌های افزودنی (نوشابه‌ها) و یا مواد نگهدارنده (کنسروها)، ادویه، تمام میوه‌ها و سبزی‌هایی که خوب شسته نشده‌اند، اجتناب شود.

او گفت: روزانه چربی‌های محدود و انتخاب شده (چربی‌های دارای Omega۳, Omega۶)، میوه‌ها و سبزی‌های تازه و تمیز (سبزی‌های دارای برگ سبز پررنگ)، جوانه دانه‌ها خصوصا دانه یونجه که باید موقع شروع به جوانه زدن میل شوند، مایعات مانند آب تازه و تصفیه شده ۲ لیتر (۸ لیوان) در روز، سایر چای‌های گیاهی به جای چای معمولی و آبمیوه رقیق شده مصرف شوند.

به گفته غیاثوند مواد غذایی علاوه بر رساندن انرژی اولیه به بدن موجب حفظ عملکرد مناسب و تقویت دستگاه‌های مختلف (دستگاه ایمنی، قلب و عروق، اعصاب و ...) می‌شوند که نتیجه آن احساس خوب بودن و قرار گرفتن در وضعیت روحی و جسمی مطلوب است که در بیماری‌های مزمن اهمیت مضاعفی پیدا می کنند.

برنامه غذایی باید انتخاب شده و شامل مواد مورد نیاز باشد (مغذی و مطلوب). پس باید قبل از خرید، فهرست کلیه احتیاجات سبد خرید خود را از نظر نوع و مقدار اقلام مورد نیاز تهیه کرد.

او گفت: مصرف مناسب و به اندازه ویتامین‌های لازم مانند ویتامین‌های C و E و گروه B و املاح معدنی چون منگنز، منیزیم، مولیبدن، سلنیم و روی نیز در حفظ سلامتی بیماران ضروری هستند و در عین حال مصرف زیاد و نابه‌جای ویتامین هایی چون A می‌تواند خطرناک باشد.