خواص ضدسرطانی گوجه فرنگی

سلامت نیوز

زهرا توکلی اظهار کرد: گوجه فرهنگی انواع مختلفی دارد که در مناطق مختلف جهان در آب و هوای معتدل پرورش می‌یابد و برای افرادی که می‌خواهند لاغر شوند و سطح فشارخون خود را حفظ کنند، بسیار مفید است.

وی ادامه داد: این میوه همچنین به تقویت بینایی و مدیریت دیابت کمک کرده و مهم‌تر از همه می‌تواند برای زنان باردار مفید باشد.

توکلی عنوان کرد: گوجه فرنگی‌ها در رنگ‌های متعددی کشت می‌شوند، درحالی‌که رایج‌ترین نوع آن قرمز است اما رنگ‌های دیگر شامل زرد، سبز، نارنجی، سیاه، قهوه‌ای، صورتی، سفید و بنفش است.

این کارشناس‌ارشد گیاهان دارویی با اشاره به این‌که لیکوپن موجود در گوجه فرنگی می‌تواند از نظر خاصیت ضدسرطانی میوه مفیدی باشد، بیان کرد: لیکوپن یک آنتی اکسیدان در خانواده کاروتنوئیدهاست که خواص آنتی اکسیدانی قوی آن باعث خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد شده که به دلایل مختلف در بدن ما تولید می‌شود، از همه مهم‌تر می‌توان با مصرف گوجه‌فرنگی به شکل فرآوری شده مانند سس، آب یا رب گوجه فرنگی، توانایی مبارزه با سرطان را افزایش داد.

وی با اشاره به این‌که لیکوپن موجود در گوجه فرنگی فشار خون را کاهش داده و همچنین غنی از پتاسیم است که اثرات سدیم را کاهش می‌دهد، تصریح کرد: همچنین ثابت شده است که لیکوپن به طور کلی عملکرد رگ‌های خونی را بهبود می‌بخشد، که می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

توکلی ادامه داد: تحقیقات نشان می‌دهد که اگرچه لیکوپن می‌تواند به کاهش سطح فشار خون بالا کمک کند، اما هیچ تأثیری بر سطح فشار خون طبیعی ندارد، دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که مکمل‌های لیکوپن می‌تواند اثرات مفیدی در فشار خون داشته باشد.

این کارشناس‌ارشد گیاهان دارویی با اشاره به این‌که گوجه فرنگی همچنین سرشار از ویتامین C است که مشخص شده فشارخون را کاهش می‌دهد، تصریح کرد: اگر گوجه فرنگی ها کاملاً رسیده نیست می‌توانید آن‌ها را در دمای اتاق نگهداری و پس‌از رسیدن آن‌ها را تا سه روز در یخچال نگه دارید، فراتر از آن می‌توانید با انجماد یا کنسرو کردن، آن‌ها را حفظ کنید، اما بهترین گزینه گوجه فرنگی تازه است زیرا غنی‌ترین منبع پتاسیم بوده و می‌تواند بهترین اثرات کاهش فشار خون را داشته باشد.

وی عنوان کرد: طبق یک مطالعه چینی، آب گوجه فرنگی می‌تواند به طور قابل توجهی وزن بدن، چربی بدن و دور کمر را کاهش داده و همچنین می‌تواند سطح کلسترول را پایین آورد که می‌تواند در افزایش وزن نقش داشته باشد، گوجه فرنگی علاوه‌بر اینکه منبع خوبی از آنتی اکسیدان است، غنی در فیبر و کم کالری است، به همین جهت باعث سیری حتی کاهش کالری دریافتی شده در نتیجه به کاهش وزن کمک می‌کند.

توکلی با اشاره به این‌کهگوجه فرنگی ماده مهمی در اکثر درمان‌های زیبایی است، تصرح کرد: این ماده به بهبود منافذ بزرگ پوست، درمان آکنه، تسکین آفتاب سوختگی و احیای پوست کمک می‌کند، آنتی اکسیدان‌های موجود در گوجه فرنگی، به ویژه لیکوپن، با آسیب سلولی و التهاب پوست مقابله می‌کند.

این کارشناس‌ارشد گیاهان دارویی با بیان این‌که گوجه فرنگی همچنین باعث بهبود بافت صورت می‌شود، افزود: روغن‌های اضافی پوست شما را از بین می‌برد و صورت شما را برای مدت طولانی تری شاد نگه می‌دارد، مطالعات نشان داده خوردن گوجه فرنگی همچنین از پوست در برابر اثرات مضر آفتاب محافظت کرده و همچنین به بهبود توانایی پوست در برابر اشعه ماورا بنفش، در زنانی که رب گوجه فرنگی می‌خورند، ثابت شده‌است.

وی با اشاره به این‌که ویتامین C یکی‌از مواد مغذی است که هر زنی در دوران بارداری برای سالم نگه داشتن خود و نوزادش به آن نیاز دارد و به تشکیل استخوان‌ها، دندان‌ها و لثه‌های سالم کمک می‌کند، بیان کرد: این ویتامین همچنین به جذب مناسب آهن در بدن که ماده مغذی حیاتی دیگری در دوران بارداری است، کمک می‌کند، اگرچه مصرف مکمل‌های آهن در دوران بارداری توصیه می‌شود اما خوردن گوجه فرنگی می‌تواند فواید همان را داشته باشد، طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، ویتامین C موجود در گوجه فرنگی به محافظت از مادر و نوزاد کمک می‌کند.

توکلی عنوان کرد: طبق مطالعات جدید افرادی که گوجه فرنگی تازه یا آب گوجه فرنگی مصرف می‌کنند می‌توانند سطح کلسترول بد خون خود را کاهش داده و سطح کلسترول خوب را افزایش دهند، همچنین مصرف گوجه فرنگی خام می‌تواند تأثیر مفیدی بر میزان کلسترول در زنان دارای اضافه وزن داشته باشد.

این کارشناس‌ارشد گیاهان دارویی عنوان کرد: گوجه فرنگی همچنین منابع غنی بتاکاروتن، فولات و فلاونوئیدهاست که برای سلامت قلب و عروق مفید هستند، همچنین مواد مغذی موجود در گوجه فرنگی به کاهش تجمع هموسیستئین و پلاکت کمک می‌کند، دو پدیده‌ای که می‌تواند اثرات نامطلوبی بر سلامت قلب داشته باشد.

وی تصریح کرد: گوجه فرنگی سرشار از ویتامین A است، این یکی‌از دلایل عالی بودن آن برای چشم شماست، شبکیه چشم شما به این ویتامین متکی بوده و سطح پایین ویتامین می‌تواند باعث کوری شود، لیکوپن موجود در گوجه فرنگی با آسیب رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کند، در غیر این صورت می‌تواند چشم شما را تحت تأثیر قرار دهد.

توکلی ادامه داد: سایر مواد مغذی مفید در گوجه فرنگی ویتامین C و مس است، در حالی که اولی ممکن است با آب مروارید مرتبط با سن مبارزه کرده و دومی به تولید ملانین - رنگدانه مهم سیاه در چشم کمک می‌کند.

این کارشناس‌ارشد گیاهان دارویی افزود: گوجه فرنگی منابع خوبی از کلرید است که یکی‌از اجزای اساسی آب‌های گوارشی است، فیبر موجود در گوجه‌فرنگی به مقابله با این بیماری نیز کمک کرده و باعث تقویت بیشتر سلامت روده می‌شود، همچنین خوردن غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان مانند گوجه فرنگی می‌تواند به شما کمک کند تا با ورم معده مقابله کنید.

وی عنوان کرد: یک رژیم غذایی غنی از گوجه فرنگی عملکرد گلبول‌های سفید خون را افزایش داده است، در این رژیم گلبول‌های سفید خون که به دلیل مبارزه با عفونت‌ها شناخته شده‌اند، ۳۸ درصد آسیب کمتری از رادیکال‌های آزاد متحمل می‌شوند و طبق نظر متخصصان، لیکوپن در گوجه فرنگی ممکن است این مسئله را تقویت کند.

توکلی بیان کرد: لیکوپن موجود در گوجه فرنگی عوامل آسیب‌رسان به DNA را از بین برده و در نتیجه باعث سلامت کبد می‌شود، همچنین حاوی ویتامین‌های خاصی از B کمپلکس است که سلامت کبد را حفظ می‌کند و این یک واقعیت فوق‌العاده برای شماست، چراکه کبد تنها عضوی در بدن انسان است که قادر به بازسازی طبیعی بوده و می‌تواند بافت از دست رفته را بازسازی کند و در صورت آسیب جزئی ۲۵ درصد از اندام می‌تواند در کبد کامل احیا شود.