علت های سردرد خطرناک

سلامت نیوز

 سردرد رایج است و بیشتر آن‌ها دلیلی برای هشدار یا نگرانی نیستند. با این حال، سردرد شدید، یا سردرد همراه با علائم خاص مانند تب بالا یا نقص عصبی جدید (تغییر عملکرد مغز، اعصاب یا ماهیچه)، احتمال دارد نشانه‌ای از یک وضعیت بالقوه تهدیدکننده زندگی مانند عفونت مغزی یا سکته مغزی باشد. سردرد جدید در بارداری یا تغییر الگوی سردرد نیز نیازمند بررسی بیشتر است.

اگرچه فهرست کاملی نیست، اما در اینجا نمونه‌هایی از علل و علائم جدی سردرد ثانویه وجود دارد. این‌ها شرایطی هستند که برای آن‌ها باید فوراً نظر پزشکی را جویا شوید یا از کمک پزشکی اورژانسی استفاده کنید.

سکته مغزی

سکته مغزی زمانی ایجاد می‌شود که جریان خون به مغز قطع شود. سردرد ناشی از سکته مغزی ایسکمیک (ناشی از اختلال خونرسانی) در بیماران جوان‌تر، مبتلایان به میگرن و کسانی که سکته مغزی بزرگ‌تری داشته‌اند، شایع‌تر است. سردرد به طور کلاسیک شبیه سردرد تنشی است و تقریباً همزمان با نقص عصبی (به عنوان مثال، ضعف یا بی‌حسی در یک طرف بدن یا تکلم نامفهوم) ایجاد می‌شود.

یک نمونه رایج از سکته مغزی هموراژیک (ناشی از خونریزی)، خونریزی زیر عنکبوتیه است. این نوع خونریزی مغزی به طور کلاسیک موجب سردرد انفجاری که به طور ناگهانی ایجاد می‌شود و در عرض چند ثانیه یا کمتر از یک دقیقه به شدت دردناک می‌شود.


عفونت مغزی

ترکیبی از سردرد و تب ممکن است نشان‌دهنده نوعی عفونت مغزی باشد مانند:

• مننژیت: التهاب مننژها، پوشش‌های محافظ اطراف مغز و نخاع.
• آنسفالیت: التهاب بافت‌های مغز.
• آبسه مغزی: زمانی که مجموعه‌ای از مایعات عفونی در مغز جمع می‌شود.

علاوه بر تب و سردرد، سایر علائم بالقوه عفونت مغزی عبارتند از:

• حالت تهوع
• سفتی گردن
• گیجی
• تغییر هوشیاری یا از دست دادن هوشیاری
• تشنج


تومور مغزی

مجموعه‌ای از سلول‌های غیرطبیعی است که در مغز رشد می‌کند. در حالی که سردرد یک علامت رایج یک تومور مغزی است، به خاطر داشته باشید که تومورهای مغزی به طور کلی اتفاقات نادری هستند.

سردرد ناشی از آن ممکن است شبیه میگرن یا سردرد تنشی باشد و با سرفه یا خم شدن بدتر شود. ممکن است با حالت تهوع و استفراغ نیز همراه باشد. معمولاً ناشی از افزایش فشار داخل جمجمه یا هیدروسفالی است.


آسیب مغزی

سردرد ممکن است در عرض چند روز پس از یک آسیب مغزی تروماتیک، مانند ضربه مغزی رخ دهد. سردردهای پس از ضربه اغلب مانند یک احساس کسل‌کننده و دردناک است که در همه جا احساس می‌شود و ممکن است با سرگیجه، خستگی، مشکلات تمرکز و حافظه و تحریک‌پذیری همراه باشد.

 میگرن


میگرن، سردرد شدید و گذرایی است که گاه در یک قسمت سر پدید می آید. میگرن در زبان یونانی به معنای "نیمه سر" است. معمولا سردرد میگرنی با یک دوره مقدماتی آغاز می شود که طی آن شخص به طرز غیرعادی احساس خستگی و کسالت می‌کند. سپس حالت تهوع ، استفراغ، اختلالات بینایی و اغلب بیزاری از نور (ترس از نور) به وجود می آید .

این دوره مقدماتی ممکن است چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد و متعاقب آن سردرد بروز می‌کند.