جدیدترین اخبار کرونا در ایران| رشد ۵۱ درصدی نرخ ابتلا در یک روز/ شباهت معنادار نوسان‌های روزانه نسبت به قبل از آغاز پیک پنجم کرونا+ نقشه و نمودار

جدیدترین اخبار کرونا در ایران| رشد 51 درصدی نرخ ابتلا در یک روز/ شباهت معنادار نوسان‌های روزانه نسبت به قبل از آغاز پیک پنجم + نقشه و نمودار

گروه استان‌ها ـ جهش نرخ ابتلا نسبت به روز گذشته اگرچه زنگ هشدار احتمال آغاز پیک ششم را به صدا درآورده است اما شباهت معنادار نوسان‌ها نسبت به ۴ ماه قبل نشان می‌دهد احتمال شکل‌گیری پیک تازه کرونایی دور از انتظار نیست.

به‌گزارش‌ گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم، بررسی آمار نرخ ابتلای روز گذشته در واقع زنگ هشداری تازه در کشور را به صدا درآورده است که کارشناسان در این زمینه می‌گویند بی‌توجهی به این سیگنال‌ها می‌تواند در پیک ششم نه تنها برای کادر درمان بلکه سراسر کشور مشکل آفرین باشد.

مقایسه آمارهای منتشر شده شاخص‌های مختلف همه‌گیری کرونا از سوی وزارت بهداشت با روز گذشته نشان می‌دهد فراز و فرودهای آماری همچنان ادامه دارد اما نکته‌ای که نظر کارشناسان بهداشت و درمان را به خود جلب کرده شباهت بالای این نوسان‌ها با چندماه پیش و قبل از آغاز پیک پنجم است.

این گروه تاکید می‌کنند با رصد و بررسی آمارهای منتشر شده کرونایی در اردیبهشت و تیرماه سال 1400 شباهت کامل این آمارها با ده روز گذشته را درمیابیم از این رو با درنظر گرفتن تمایل جهش شاخص نرخ ابتلا در روز گذشته این احتمال وجود دارد که به آغاز پیک ششم نزدیک شده باشیم و یکباره در هفته‌های آینده با شیب تند صعودی تمامی شاخص‌ها روبرو شویم.

در این زمینه اگرچه شرایط واکسیناسیون گسترده بیانگر این نکته است که احتمالاً مدیریت پیک ششم کرونا نسبت به پیک گذشته کم هزینه‌تر است اما واقعیت امر اینجاست که کاهش نگران کننده رعایت پروتکل‌ها می‌تواند عاملی بر بی‌اثر بودن سطح بالای واکسیناسیون شناخته شود که نباید به این موضوع بی‌تفاوت باشیم.

این درحالی است که با نگرش دقیق‌تر و ریزبینانه‌تر آمارها در استان‌های مختلف می‌بینیم بعضاً روند صعودی نرخ ابتلا با افزایش مراجعه بیماران سرپایی به مراکز درمانی آغاز شده است تاجایی که به گفته کارشناسان بهداشت و درمان وضعیت در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و برخی از نقاط سیستان و بلوچستان کاملاً مستعد ایجاد خوشه‌های بزرگ بیماری در پیک جدید هستند.

به گفته کارشناسان با درنظر گرفتن الگوی زیستی ویروس منحوس در پیک‌های گذشته کاهش سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زیر 50 درصد اصلی‌ترین نگرانی در مدیریت کم هزینه پیک آینده است که نباید به آن بی‌توجه باشیم با رصد دائم تغییرات آماری در گوشه و کنار کشور درصورت شکل‌گیری خوشه‌های تازه در منطقه آن را مدیریت کرده و مانع از سرایت به مناطق همجوار شد.

این گروه همچنین درباره نشانه‌های جدید بیماری کرونا نیز تاکید می‌کنند براساس تحقیقات انجام شده هم اکنون نشانه‌های بیماری کرونا در میان اغلب بیماران نسبت به 5 ماه قبل کاملا تغییر کرده و علائمی که قبلا اصلا جزو کرونا محسوب نمی‌شدند به عنوان نشانه‌های اصلی کرونا در شرایط فعلی نمایان شده است که دقیقا شبیه به علائم سرماخوردگی هستند.

کارشناسان در این زمینه می‌گویند: ثبت اطلاعات گروه کثیری از بیماران طی یک ماه گذشته نشان داده هم اکنون هرگونه علامت شبیه به سرماخوردگی یعنی تب، بدن‌درد و آبریزش شدید بینی به معنای آغاز بیماری کرونا است که هموطنان نباید به هیچ عنوان نسبت به این علائم بی‌تفاوت بوده و آن را با سرماخوردگی معمول فصل پاییز اشتباه بگیرند چون اکنون چیزی به اسم سرماخوردگی نداریم.

در این زمینه وزیر بهداشت نیز رسما اعلام کرده است که هنوز بابت کرونا و پیک ششم آسوده خاطر نیستیم و باید در حالت آماده باش بمانیم و با استفاده از سطح بالای واکسیناسیون مدیریت کم هزینه پیک‌های آینده را زمینه‌سازی کنیم.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,