اینک موج ششم کرونا در آخرالزمان امیکرونی

سلامت نیوز

مبتلایان به امیکرون در کشور –که سویه غالب کروناست- بیش از ۱۷ هزار ۷۵۰ نفر در طی یک شبانه روز بوده اند. با توجه به اینکه تخمین زده می شود تعداد مبتلایان ۲ تا ۳ برابر آمار بیمارانی است که شناسایی می شود و همچنین با توجه به علایم نهان امیکرون، می توان گفت باز هم در آستانه ورود به پیک دیگری از بیماری هستیم، پیک ششم کرونا با سویه امیکرون.

این در حالی است که دیروز  بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۴ هزار و ۲۸۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده بودند. یعنی شیب افزایش بیماران در یک روز با افزایش حدود ۳ هزار و ۵۰۰ نفر مبتلا به شدت تصاعدی شده است.

نقشه کرونایی ایران هم نشانه های آشکار موج ششم را بازتاب می دهد. قم، کاشان و ۵ شهرستان دیگر در وضعیت قرمز کرونا؛ قرار گرفتند. تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و ۳۹ شهرستان دیگر در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.

این وضعیت باعث شده تا مسئولان وزارت بهداشت هم زنگ خطر را به صدا دربیاورند و بگویند بیمارستانها در وضعیت آماده باش قرار بگیرند. در این رابطه رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: آمار بیماران کرونا حکایت از ورود به فاز افزایشی دارد.

ابراهیم قادری، با عنوان این مطلب که اکنون در فاز تصاعدی بیماری کووید ۱۹ قرار گرفته‌ایم ادامه داد: البته در ابتدای این فاز هستیم و در طول هفته‌های آینده احتمالاً تعداد بسیار زیادی از افراد بیمار خواهند شد و به سمت پیک دیگری از بیماری می‌رویم. اکنون در فاز تصاعدی پیک ششم هستیم.

اینک موج ششم کرونا در آخرالزمان امیکرونی

استان‌هایی مانند قم و اصفهان در آستانه وضعیت سیاه کرونایی قرار گرفته اندو احتمالا تعداد شهرهای قرمز کرونایی افزایش بیشتری خواهد یافت.

هشدار متخصصانی که در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار دارند در روزهای اخیر به شدت افزایش یافته و آنها آشکارا به مردم هشدار داده اند کرونا شکست نخورده است.

واقعیت این است که کشور در آستانه برخورد با امواج سهمگین تازه ای از این بیماری مرگبار قرار دارد. در این رابطه معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در صورت تداوم وضعیت کنونی شاهد افزایش ابتلا و مرگ و میر کرونایی خواهیم بود.

سعید کریمی گفت: پر بودن بخش بیمارستان‌های میبد و اردکان نشان می‌دهد پیک شدیدی را در سه هفته آینده تجربه خواهیم کرد.  پیک سویه کرونا امیکرون به صورت آسانسوری در حال  افزایش است.

کریمی گفت: سرایت این سویه شدید است و بیمارستان‌ها باید دستگاه‌های اکسیژن، ونتیلاتور و دارو به میزان کافی فراهم کنند.

از سوی دیگر باید در نظر داشت که امیکرون نسبت به دلتا و سایر سویه های دیگر کرونا به شدت مسری تر است. اپلیکیشن ماسک نسبت به خطر بیشتر بودن تعداد بستری ها در موج امیکرون نسبت به دلتا هشدار داد. در اطلاعیه اپلیکیشن ماسک آماده است:

بلندی موج «بستری»‌ کرونای امیکرون در بسیاری از کشورها چند برابر بزرگ‌تر از بستری دلتا است.  یک تصور نادرست اولیه این بود که امیکرون شبیه یک سرماخوردگی ساده است و منجر به شدت بیماری و بستری نمی‌شود. این تصور کاملا نادرست است. چون  در ایران قله دلتا به ۵۰۰۰ بستری PCR مثبت روزانه، و کل بستری‌های محتمل کرونا به بالای ۱۵۰۰۰ نفر در یک روز رسید. اعمال محدودیت‌های جدی برای جلوگیری از افزایش مبتلایان و موارد بستری کرونای امیکرون و لبریز شدن بیمارستان‌ها ضروری است.

تصور اشتباه دیگر این است که برخی فکر می کنند اومیکرون به اندازه سایر سویه های کرونا کشنده نیست. این تصور غلط در حالی بیان می شود که واقعیت ممکن است بسیار دهشتناکتر از تصورات آسانگیر برخی از شهروندان باشد.

در این رابطه رئیس مؤسسه ملی تحقیقات سلامت نسبت به خطر سه رقمی شدن آمار فوتی‌های کرونا هشدار داد. علی اکبری ساری، رئیس مؤسسه ملی تحقیقات سلامت در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی روند افزایشی شیوع سویه امیکرون توضیح داد: اُمیکرون در بسیاری از استان‌های کشور به سویه غالب تبدیل شده است و در برخی از استان‌ها نیز در حال تبدیل شدن به سویه غالب کروناست. به طوری که در حال حاضر در بسیاری از شهرها بیش از ۵۰ درصد از موارد شناسایی شده مبتلا به کرونا درگیر سویه امیکرون هستند، حتی در برخی از شهرها میزان مبتلایان به اُمیکرون بالاتر از این میزان است.

محدودیتهای امیکرونی چیست؟

یکی دیگر از مسایل دیگری که درباره شیوع بالای امیکرون در روزهای اخیر مطرح شده، احتمال اعمال محدودیتهای کرونایی تازه است. در این رابطه فرماندار تهران و فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا از احتمال بازگشت محدودیت‌های کرونایی با توجه به روند افزایشی مبتلایان به سویه اُمیکرون خبر داد.

عیسی فرهادی با بیان اینکه احتمال بازگشت محدودیت‌های کرونایی به دلیل افزایش مبتلایان به سویه امیکرون، از شهروندان تهران درخواست کرد که ضمن رعایت شیوه نامه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی نسبت به دریافت دز سوم واکسن کرونا اقدام کرده و هرچه سریعتر دوره سه دز واکسن خود را کامل کنند.

فرمانده قرارگاه عملیات مبارزه با کرونا با تاکید بر اینکه یک شهر در وضعیت قرمز کرونا و حدود هشت شهر در حال نارنجی به سر می برند و مابقی شهرها در وضعیت آبی و و زرد هستند افزود: با توجه به بازگشت رنگ قرمز و نارنجی به نقشه کشور و افزایش مراجعان مبتلایان به امیکرون به مراکز درمانی هر لحظه امکان تغییر رنگ بندی و وضعیت شهرستان تهران محتمل بوده که ضمن نظارت های دستگاه‌های ذیربط همکاری شهروندان جهت رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و تکمیل واکسناسیون را می طلبد.

چرا واکسن کارساز نشد؟

یکی دیگر از مسایلی که درباره شیوع کرونای جدید –امیکرون- مطرح است این سوال است که چرا تزریق میلیون ها دز واکسن کرونا نتوانست مقابل موج تازه شیوع امیکرون بیاستد؟

پاسخ آن است که در صورت تزریق دز سوم واکسن، احتمال مرگ و میر در اثر کرونا کاهش می یابد ولی تزریق واکسن هرگز راهی برای جلوگیری از ابتلا نبوده است. بلکه رعایت درست و دقیق پروتکلهای بهداشتی می تواند تا حدود زیادی ابتلا به کرونا را کنترل کند که متاسفانه پروتکلها، حلقه مفقوده مقابله با کرونا هستند.

اینک موج ششم کرونا در آخرالزمان امیکرونی

گفتنی است بنابر اعلام مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، تا دیروز ۶۰ میلیون و ۶۰۱ هزار و ۹۵۷ نفر دُز اول، ۵۳ میلیون و ۸۷۳ هزار و ۹۷۸ نفر دُز دوم و ۱۵ میلیون و ۹۳۶ هزار و ۸۵۲ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند. بر این اساس مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۳۰ میلیون و ۴۱۲ هزار و ۷۸۷ دُز رسید.

سوال پایانی این که آیا موج جدید کرونا هم مانند امواج گذشته ممکن است باعث کشتار فراوان شهروندان تا حد ۷۰۰ مرگ که در قله موج پنجم شاهد بودیم برسد؟ پاسخ این سوال را کسی نمی داند ولی شهروندان می توانند با رعایت پروتکلهای بهداشت، زدن ماسک، قرنطینه خانواده و تزریق به موقع دزهای واکسن، قطعا از بازگشت به وضعیت دهشتناک موج پنجم جلوگیری کنند.