۱۵ علت ورم انگشتان دست که شاید نمی دانستید

سلامت نیوز

۱۵ علت احتمالی ورم انگشت دست

۱- احتباس مایع

تورم زمانی اتفاق می افتد که مایعات بدن در بافت ها یا مفاصل جمع شوند. گاهی اوقات ممکن است انگشت کوچک یا سبابه شما پف کرده باشد. یا ممکن است در کشیدن و درآوردن انگشترها یا حلقه خود مشکل داشته باشید. یک وعده غذایی نمکی یا شور می تواند یکی از مقصران اصلی این اتفاق باشد. در این حالت، معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست. اما مواقع دیگر، انگشتان و دست‌های متورم شما می‌تواند نشانه بروز یک مشکل برای سلامتی شما باشد که به توجه و رسیدگی جدی تان نیاز دارد.

۲- ورزش و گرما

قلب، ریه‌ها و ماهیچه‌های شما به اکسیژن برای سوخت رسانی به تمرینات نیاز دارند. بنابراین، خون بیشتری به این اندام ها می رود و کمتر به سمت دستان شما جریان می یابد. رگ های خونی کوچک به این تغییر واکنش نشان داده، منبسط شده و باعث تورم انگشتان شما می شود. مشابه این عارضه زمانی اتفاق می افتد که بدن شما در هوای گرم داغ می شود. برای خنک شدن، رگ های خونی پوست شما متورم می شوند تا گرما از سطح خارج شود. این یک واکنش کاملا طبیعی است.

۳- جراحت و آسیب جسمی

ممکن است رباط انگشتتان پاره یا رگ به رگ شده باشد. یا با آسیب به تاندون، دررفتگی یا حتی شکستگی استخوان رو به رو شده باشید. اگر آسیب خیلی بد نیست، احتمالا یخ، استراحت و داروهای ضد درد بدون نسخه ای که می توانید از داروخانه بگیرید کافی است. اگر نمی توانید انگشت خود را صاف کنید، تب یا درد شدید دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

۴- برخی عفونت ها

سه موردی که می توانند باعث تورم انگشتان شوند عبارت اند از:

    هرپتیک ویتلو (عقربک هرپسی): نوعی عفونت تبخال که باعث ایجاد تاول های کوچک، متورم و خونی روی انگشتان می شود.
    پارونیشیا (عقربک): عفونت در پایه ناخن ناشی از باکتری یا قارچ
    فلون (کژدمک): عفونت دردناک پر از چرک در نوک انگشت

اگر عفونت انگشتان به موقع درمان نشود، می تواند یا سایر قسمت های بدن گسترش یابد.

۵- آرتروز

آرتریت روماتوئید (RA) پوشش مفاصل را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث تورم، درد و سفتی می شود. علائم اغلب ابتدا در مفاصل دست ظاهر می شود. آرتریت روماتوئید معمولا هر دو دست را درگیر می کند

آرتریت پسوریاتیک می تواند افرادی را که به بیماری پوستی به نام پسوریازیس مبتلا هستند، مبتلا کند. اغلب باعث تورم سوسیس مانند در انگشتان دست و پا می شود. هر دو نوع آرتریت جدی هستند و بدون درمان می توانند باعث آسیب مفاصل و سایر مشکلات بدن شوند.

۶- نقرس

نقرس یا «بیماری مردان ثروتمند» عمدتاً برای مبتلا شدن به افرادی به کار می رود که می‌توانستند گوشت، غذاهای دریایی و الکل زیادی بخرند. امروزه، نقرس می تواند افراد با هر سطح درآمدی را تحت تاثیر قرار دهد. باعث درد و تورم شدید، معمولاً در شست پا می شود. اما شما می توانید آن را در هر مفصلی، از جمله انگشتان خود، حس کنید. تورم زمانی اتفاق می افتد که اسید اوریک بیش از حد در خون شما کریستال هایی را در مفصل ایجاد می کند. داروها می توانند به کاهش درد و جلوگیری از حملات بیشتر کمک کنند.

۷- دارو

برخی از مقصران رایج ورم انگشتان را می تواند داروهایی مانند داروهای زیر دانست:

    قرص های مسکن بدون نسخه مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن
    استروئیدها
    داروهای خاص برای دیابت یا فشار خون بالا
    داروهای ضد درد اعصاب مانند گاباپنتین و پره گابالین
    درمان های هورمونی با استروژن یا تستوسترون

پف کردن انگشتان ناشی از دارو معمولاً یک بیماری جدی نیست. اما اگر نگران ورم انگشتان هستید، با پزشک خود صحبت کنید.

۸- سندرم تونل کارپال

تونل کارپال یک عصب فشرده در قسمتی از مچ دست شما است. برخی افراد می گویند که انگشتانشان بی حس و متورم شده و حتی اگر خیلی در ظاهر مشخص نباشد. در این حالت ، ممکن است احساس درد، سوزن سوزن شدن یا بی حسی نیز داشته باشید. انجام بیش از حد حرکات یکسان دست می تواند باعث سندرم تونل کارپال شود. این عارضه قابل درمان است و معمولاً آسیب دائمی ایجاد نمی کند.

۹- انگشت ماشه ای

شاید انگشت ماشه ای علت ورم انگشتان دست شما باشد. این حالت زمانی است که انگشت شما مانند یک ماشه هنگام خم کردن یا صاف کردن آن صدا می دهد. ممکن است انگشت شما پف هم کرده باشد. انگشت ماشه ای زمانی اتفاق می افتد که در اطراف تاندون تورم وجود دارد. این تورم گاهی اوقات پس از عمل جراحی برای سندرم تونل کارپال رخ می دهد. تورم انگشتان در اثر انگشت ماشه ای در افراد مبتلا به آرتروز روماتوئید یا دیابت شایع تر است. انگشت ماشه ای ممکن است به خودی خود بهتر شود. اما اگر بدتر شود، ممکن است در حالت دولا یل خم شده گیر کند. در صورت نیاز به درمان، از پزشک خود کمک بخواهید.

۱۰- بیماری کلیوی

کلیه های شما از شر مواد زائد و مایعات اضافی بدن شما خلاص می شوند. یکی از اولین نشانه هایی که نشان می دهد مشکلی وجود دارد، پف کردن انگشتان دست و پاها و اطراف چشم است. اگر دیابت یا فشار خون بالا دارید، احتمال ابتلا به بیماری کلیوی بیشتر است. با کنترل این مشکلات، از کلیه های خود محافظت کرده یا از بدتر شدن بیماری جلوگیری کنید. اگر کلیه های شما به اندازه کافی خوب کار نمی کنند، به پیوند یا دیالیز نیاز خواهید داشت.

۱۱- بارداری

در زمانی که انتظار به دنیا آمدن فرزند خود را دارید، می توانید منتظر تورم انگشتان، مچ دست و پا هم باشید. اما تورم ناگهانی به خصوص در دست ها و صورت می تواند نشانه پره اکلامپسی باشد. این عارضه فشار خون عارضه خطرناکی است که می تواند در نیمه دوم بارداری اتفاق بیفتد. پره اکلامپسی به ندرت بعد از زایمان اتفاق می افتد و در این حالت، پره اکلامپسی پس از زایمان نامیده می شود. این مشکل بر کلیه ها تأثیر می گذارد و باعث تورم می شود. همچنین ممکن است سردرد بد، شکم درد و مشکل بینایی داشته باشید.

۱۲- بیماری سلول داسی شکل

گلبول های قرمز معمولی شبیه دونات هستند و انعطاف پذیر هستند. هنگامی که به بیماری سلول داسی شکل مبتلا می شوید، سلول ها سفت و هلالی شکل هستند. این سلول ها در رگهای خونی کوچک گیر کرده و جریان خون را مسدود می کنند. وجود این عارضه در دست ها و پاها، باعث تورم دردناک می شود. سایر مشکلات عبارت اند از: عفونت، کم خونی، سکته مغزی و نابینایی. سلول داسی شکل یک بیماری مادام العمر است. در ایالات متحده، این بیماری بیشتر در نژاد آفریقایی-آمریکایی شایع است.

۱۳- ورم لنفاوی

ورم لنفاوی زمانی اتفاق می افتد که مایع در سیستم لنفاوی نتواند به خوبی تخلیه شود. گاهی اوقات یکی از عوارض جانبی درمان سرطان است. زنان مبتلا به سرطان سینه اغلب غدد لنفاوی زیر بغل خود را برای بررسی سرطان برداشته اند. این عارضه جریان لنف را مختل می کند و می تواند منجر به تورم در بازوها و دست ها شود. تشعشع می تواند به غدد آسیب برساند و مشکل را بدتر کند. ورم لنفاوی ممکن است در هر زمانی پس از درمان رخ دهد. ورم لنفاوی را نمی توان درمان کرد، اما می توان آن را مدیریت کرد.

۱۴- بیماری رینود

بیماری رینود، یکی دیگر از ۱۵ علت ورم انگشتان دست ، یک مشکل نادر است که عروق خونی انگشتان دست و پا را تحت تاثیر قرار می دهد. وقتی سردتان است یا استرس دارید عروق خونی تنگ می شود. کمبود جریان خون باعث یخ زدگی و درد انگشتان دست شما می شود. انگشتان ممکن است سفید یا آبی شوند. وقتی رگ ها باز می شوند و خون برمی گردد، انگشتان شما می توانند ضربان داشته باشند و متورم شوند. در موارد جدی، فقدان جریان خون می تواند باعث ایجاد زخم یا حتی مرگ بافت شود.

۱۵- اسکلرودرمی

این یک بیماری سیستم ایمنی است که بدن شما را فریب می دهد تا پروتئینی به نام کلاژن تولید کند. اسکلرودرمی باعث ضخیم شدن و سفت شدن پوست می شود و می تواند سایر قسمت های بدن را نیز تحت تاثیر قرار دهد. ممکن است دستان شما سفت شوند و انگشتانتان مانند سوسیس پف کنند. برخی هم افراد علائم خفیفی دارند. در موارد جدی تر، اندام ها ممکن است آسیب ببینند. اسکلرودرمی از بین نمی رود اما قابل درمان است.