چگونه متوجه مشکل تیروئید بشویم؟

درمانکده

تیروئید، غده‌ای درون ریز در گردنه. این غده دو هورمون به نام‌های T4 و T3 می‌سازه که به درون خون ترشح می‌شن. این هورمونا برای عملکرد طبیعی همه‌ی سلولای بدن لازمه.

اختلالات تیروئید بسیار شایعه و در خانما با احتمال بیشتری از مردان، نوجوانان، کودکان و نوزادان مشاهده می‌شه. تقریبا از هر ۲۰ نفر یک نفر به نوعی از اختلال تیروئید مبتلاس که ممکنه موقتی یا دائمی باشه.

غده تیروئید در قسمت جلوی گردن، درست زیر سیب آدم یا همون برجستگی حنجره قرار داره. این غده متشکل از دو لوبه، لوب راست و لوب چپ، که هر کدومشون تقریباً به اندازه یه آلو‌ ان، که به دو نیم تقسیم شدن و این دو لوب توسط پل کوچکی از بافت تیروئید به یکدیگه متصل می شن. این دو لوب در هر طرف نای قرار دارن.

اینکه چقدر کالری مصرف کنین یا چه میزان احساس سرما کنین و یا حتی تنظیم وزنتون به این غده بستگی داره. لازمه بدونین که از مغز و قلب گرفته تا پوست بدن انسان تحت تاثیر هورمونای تولید شده توسط تیروئیده.

پرکاری تیروئید:

وقتی این غدّه بیش از حد هورمون تولید کنه، تقریبا تمام اعضای بدن دچار اختلال می‌شه. به عبارت دیگه در حالت پرکاری، سرعت متابولیسم بدن زیاد می‌شه و انداما حالت طبیعی کارکرد خودشون رو از دست می‌دن. پرکاری تیروئید یه بیماری شایعه که بسیاری از افراد علائم اون رو نمی‌دونن و از اون غافل هستن؛ این عارضه بیشتر افراد بیست تا چهل ساله رو درگیر می‌کنه.

تیروئید پرکار گاهی به صورت بسیار شدید بروز پیدا می‌کنه و کاهش وزن غیرعادی، نارساییای قلبی و مشکلات تنفسی رو به دنبال دار۰؛ جالبه بدونین که تیروئید پرکار می‌تونه حتی روی خلق و خوی فرد تاثیر بذاره و اون رو زودرنج و پرخاشگر کنه.

بعضی اوقات اختلال پرکاری تیروئید از روی برآمدگی‌های روی گردن و محل غده مشخص ‌می‌شه و گاهی مثلا در افراد مسن، این علائم خیلی واضح نیستن و شاید کمی فرد رو بی‌قرار، بی‌حال و ضعیف کنه. علائم مختلف پرکاری تیروئید شامل:

  1. افزایش اشتها
  2. تعریق بیش از حد
  3. لاغری شدید
  4.  تپش قلب
  5.  برآمدگی تیروئید
  6.  خستگی شدید و ضعف عضلانی
  7. اختلالات روانی
  8. ریزش مو
  9.  تغییر حالت چشما

اگر غده تیروئید به خوبی نقش خودش رو ایفا نکنه و به اندازه کافی هورمون آزاد نشه، در اصطلاح فرد، مبتلا به تیروئید کم‌کار شده. در واقع این حالت حاصل بی‌کفایتی این غدّه‌س که طبق آمار از هر صد نفر تقریبا دو نفر به اون مبتلا می‌شن.

 

باید بدونین که اکثرا نوع خفیفی از این عارضه فراگیره و آسیب جدی وارد نمی‌کنه امّا به هر دلیلی اگه این بیماری تشخیص داده نشه یا اون رو درمان نکنن، عوارض ناشی ازش تشدید شده و ممکنه زندگی انسان رو تهدید کنه؛ حالت اغماء و نارساییای قلبی گاهی از پیامدای کم‌کاری تیروئید هستن.

وقتی فرآیند تولید، ذخیره و آزادسازی هورمونای تیروئید با مشکل مواجه ‌شه یا به هر دلیلی این قسمت هورمون تولید نکنه، علامتایی مثل:

  1. گواتر یا التهاب گردن
  2. تغییر ضربان قلب
  3. افزایش وزن
  4. ریزش مو
  5. تغییر در میزان انرژی و روحیه
  6. احساس سرمای زیاد
  7. سخت شدن پوست بدن
  8. مشکلات قاعدگی
  9. کُند شدن روده‌ها
  10. در انسان پدیدار می‌شه که با مطالعه اونا می‌توان برای درمان اقدام کرد.

پزشک فوق تخصص غدد و متابولیسم به وسیله آزمایش، عملکرد هورمونای T3، T4 و TSH رو می‌سنجه و بیماریای غده تیروئید رو تشخیص می‌ده. 

اختلال تیروئید و بسیاری از علائم اون با داروای روزانه درمان می‌شه. درمانای دیگه نیز برای اون دسته از افرادیه که اختلالات تیروئید اونا با دارو قابل کنترل نیست.