کم خونی از علائم سرطان روده است

نی نی سایت

غیر از رژیم غذایی پر چرب و پر کالری، چاقی و مصرف سیگار، کم خونی و دفع خون همراه با ادرار و مدفوع هم از علائم سرطان روده است.

اکرم پور شمسی، فوق تخصص گوارش و بیماری‌های گوارشی با اعلام این موضوع گفت: «سرطان روده بزرگ یکی از شایع‌ترین بیماری‌هاست و متاسفانه تا مراحل پیشرفته علائم خاصی ندارد و معمولا از طریق آزمایش و غربالگری شناسایی می‌شود».

پور شمسی با بیان اینکه در صورت شناسایی این بیماری در مراحل اولیه، قابل پیشگیری و درمان است، گفت: «از جمله علائم اولیه سرطان روده می‌توان به کم خونی و وجود خون در ادرار و مدفوع اشاره کرد. دفع خون نشان از مرحله پیشرفته سرطان روده بوده و در صورت مشاهده فورا باید نسبت به تشخیص و درمان بیماری اقدام شود».

کم خونی بعد از ۵۰ سالگی را جدی بگیرید

به گفته این متخصص، انسداد روده و سوراخ شدن آن هم از دیگر علائم این بیماری در مرحله پیشرفته است اما همیشه هم نباید با مشاهده این علائم از وجود سرطان روده مطمئن شوید: «بعد از آزمایش ممکن است تنها به وجود پلیپ در روده برخورد کنیم که به راحتی قابل خارج کردن و درمان است».
 

کم خونی می تواند از علائم سرطان روده باشد


سرطان روده معمولا بعد پس از ۵۰ سالگی و به خاطر تغییرات ژنتیکی ایجاد می‌شود اما برخی عوامل زیستی مثل: چاقی، عدم تحرک، مصرف زیاد گوشت قرمز و چربی ها، کمبود کلسیم، مصرف الکل، استفاده از سیگار و مواد مخدر هم می‌تواند این روند تغییر ژنتیکی را تشدید کند.

به گفته دکتر پور شمسی تحرک، ورزش، کنترل وزن، عدم مصرف غذاهای چرب، استفاده کافی از لبنیات، میوه و سبزیجات از جمله کارهایی است که در پیشگیری از این بیماری نقش موثری دارند.