کلورکتال، دومین سرطان شایع دستگاه گوارش

سلامت نیوز

 دکتر حمیدرضا دهقان منشادی افزو،د: افرادی که در خویشاوندان و نزدیکان درجه یک خود مانند پدر، مادر، خواهر و برادر، فرد مبتلا به سرطان کلورکتال داشته‌اند احتمال ابتلا آنها به این بیماری بیشتر از سایر افراد است.

به گزارش انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران،وی اظهار داشت: کم خونی، کاهش وزن ناگهانی و درد مبهم شکمی انسداد روده و سوابق بیماری های روده ای و پولیپ با سابقه خانوادگی از علایم ابتلا به سرطان کلورکتال است و آزمایش خون می‌تواند در تشخیص این بیماری موثر باشد البته آزمایش خون به تنهایی دقت لازم را ندارد و حتما برای تشخیص دقیق نیاز به کلونوسکوپی وجود دارد.  

دهقان منشادی ادامه داد: هنگام کولونوسکوپی نوع پولیپ قابل مشاهده است و این پولیپ‌ها یا پایه دار یا چسبنده هستند که نوع چسبنده آن خطرناک و ضایعه پیش سرطانی محسوب می‌شوند بنابراین باید با دقت برداشته شود و آن را به پاتولوژی جهت بررسی ارائه داد تا اگر تشخیص به سرطان باشد حتما عمل جراحی انجام گیرد.  

به گفته این پزشک، در صورتی که فرد مبتلا به سرطان روده بزرگ باشد ابتدا باید جراحی و سپس شیمی درمانی را انجام داد، همه افراد بالای ۵۰ سال جهت پیشگیری باید نسبت به انجام کولونوسکوپی و آزمایش خون مربوطه اقدام کنند و اگر فردی قبلا از خویشاوندان درجه یک آنها مبتلا به سرطان کولورکتال باشد این غربالگری باید ۱۰ سال زودتر از سن فرد مبتلا صورت گیرد مثلا اگر پدر خانواده در ۵۰ سالگی مبتلا شده پسر یا دختر او در ۴۰ سالگی کولونوسکوپی کند.

دهقان منشادی تاکید کرد: تکرار انجام کولونوسکوپی هم هر ۵ تا ۱۰ سال یکبار است زیرا تشخیص زودهنگام در موفقیت درمان بسیار مهم و حائز اهمیت است.

سرطان کولورکتال از سرطان‌هایی است که در راست روده یا روده بزرگ بوده و هر دو این اندام‌ها در قسمت‌های پایین‌تر از دستگاه گوارش قرار گرفته و وقتی که زود تشخیص داده شود، قابل درمان است.

این سرطان اول به صورت پولیپ (غده‌های خوش خیم در سطح داخلی روده بزرگ) ظاهر می‌شود، پولیپ ها در رشد سلول‌ها و ترمیم دیواره روده بزرگ اختلال ایجاد می‌کنند، بیشتر پولیپ ها خوش خیم هستند، اما برخی آنها سرطانی می‌شوند و اگر این پولیپ ها زود تشخیص داده و از روده بزرگ خارج شوند از سرطان کولورکتال جلوگیری می‌شود.

فراپژوهش