با خوردن بادام کلسترول خون را کنترل کنید

سلامت نیوز

 کلسترول خوب که به عنوان لیپوپروتئین با چگالی بالا یا کلسترولHDL   شناخته می شود، در کاهش خطر بیماری قلبی نقش مهمی دارد. در این میان بادام به عنوان منبعی غنی از ویتامین های E و B منبع مواد معدنی مانند کلسیم، مس، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر و روی بوده و همچنین سطح خوبی از چربی و فیبر را فراهم می کنند.

یافته های محققان نشان می دهد بادام می تواند عملکرد کلسترول HDL را افزایش دهد، که کلسترول بد را از بافت هایی مانند سرخرگ ها جمع آوری و به انتقال آن به خارج از بدن کمک می کند.به گزارش سیناپرس، نتایج این کارآزمایی تصادفی ‌سازی و کنترل ‌شده نشان داد که سطح و عملکرد کلسترول HDL در افرادی که رژیم غذایی حاوی ۴۳ گرم بادام بدون نمک، کامل و طبیعی در روز به مدت ۶ هفته داشتند، بهبود یافت.

این گروه با افرادی مقایسه شدند که رژیم غذایی مشابهی داشتند، اما به جای بادام، کلوچه می خوردند. محققان دریافتند که در حالی که شرکت کنندگان در رژیم غذایی بادام بودند، سطح HDL و عملکرد عمومی آنها بهبود یافت.

پروفسور پنی کریس اترتون، پژوهشگر ارشد این مطالعه، گفت: وقتی HDL وارد گردش خون شود بسیار کوچک است. این ماده مانند کیسه زباله ای است که به آرامی بزرگتر و کروی تر می شود زیرا کلسترول را از سلول ها و بافت ها جمع می کند قبل از اینکه در کبد رسوب کند تا تجزیه شود، از بدن خارج می شود. از منظر پزشکی، کلسترول HDL به زیرگونه ها و اندازه ذرات مختلف طبقه بندی می شود که از HDL بسیار کوچک pre-β-1 تا α-1 HDL بسیار بزرگ را شامل می شود.

به گزارش سیناپرس، طی مطالعات متعددی نشان داده شده است که غلظت بالای HDL pre-β-1 و غلظت پایین α-1 HDL، ، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. معرفی بادام به یک رژیم غذایی کم چرب، زیرگونه ها و عملکرد HDL را بهبود می بخشد و از کاهش α-1 HDL، که ناشی از رژیم غذایی کم چرب سنتی است، جلوگیری می کند.

پروفسور کریس اترتون در تکمیل توضیحاتش گفت: ما توانستیم نشان دهیم که ذرات بزرگ‌ تری در واکنش به مصرف بادام در مقایسه با عدم مصرف بادام وجود دارد. موضوع فوق به این معنی است که ذرات کوچکتر وظایف خود را به خوبی انجام داده و به بافت ‌ها می ‌روند و کلسترول را بیرون کشیده و  بزرگ‌ تر می‌شوند و در نهایت این حجم مضر کلسترول برای حذف از بدن به کبد منتقل می شود.