دلایل عفونت کلیه در زنان

سلامت نیوز

سهیلا حسنی افزود: عفونت کلیه ناشی از عفونت دستگاه ادراری است که به دلیل بازگشت ادرار به کلیه یا عفونت یک جسم خارجی در داخل بدن و یا قلب ایجاد می شود و از طریق خون به کلیه انتقال می یابد.

وی با بیان اینکه هر عاملی که مانع خروج ادرار از بدن شود باعث عفونت کلیه ها می شود، اظهار داشت: بزرگ شدن غده پروستات در مردان، بارداری، سنگ کلیه و تنگی مجرای ادرار، احتمال ابتلا به عفونت کلیه را افزایش می‌دهد. 
حسنی ادامه داد: عفونت کلیه و عموما هر عفونت دیگری که در بدن رخ می دهد ناشی از ضعف در سیستم ایمنی بدن است. 


وی همچنین گفت: معمولاً افرادی که دارای برخی بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت،اچ آی وی و هپاتیت به دلیل اختلال در سیستم ایمنی بدن خود هستند بیش از دیگران در معرض ابتلا به عفونت‌ کلیه قرار دارند. 
این پزشک قزوینی با بیان اینکه احتمال ابتلا به عفونت کلیه در کودکان نیز ممکن است، گفت: تب و لرز، تکرر ادرار، ضعف و بی حالی، درد شکم یا پهلو، ادرار بد بو و خونی از علائم ابتدایی ابتلا به عفونت‌ کلیه است. 
وی تصریح کرد: آزمایش خون، نمونه برداری از ادرار، سنوگرافی کلیه و مجاری ادرار و همچنین اسکن هسته ای کلیه از روش های تشخیص عفونت‌ و میزان آسیب‌ آن است. 


این پزشک ادامه داد: مصرف آنتی‌بیوتیک، آنتی بیوتیک تراپی و جراحی از روش های درمانی عفونت کلیه است و به شدت توصیه می‌شود که عفونت کلیه درمان شود چراکه در صورت نادیده گرفتن آن، مشکلات زیادی از جمله آسیب دیدگی دائمی کلیه و سمی شدن خون بروز می یابد. 
حسنی با بیان اینکه ساده ترین راه پیشگیری از عفونت کلیه مصرف زیاد مایعات است، اظهار داشت: رعایت اصول بهداشتی حین ادرار، کنترل قند خون به خصوص در افراد دیابتی و   تخلیه مثانه پس از مقاربت از دیگر راهکارهای پیشگیرانه از عفونت‌ ادراری است.