چرا همیشه سردم است؟

سلامت نیوز

هر تغییر چشمگیری در بدن شما رخ دهد بخاطر آن حتما باید با پزشک مشورت کنید به خصوص اگر آنقدر جدی باشد که بر فعالیت های عادی مانند بیرون رفتن از خانه تاثیر بگذارد.

اولین پاسخی که به ذهن من می‌رسد این است که ممکن است مشکلی در غده تیروئید شما وجود داشته باشد. غده تیرویید غده پروانه ای شکل در جلوی گردن است که مسئول تنظیم متابولیسم بدن است. تغییر شرایط و عملکرد غده تیروئید باعث تغییر در نحوه احساس دما در بدن می شود.اگر تیروئید کم‌کار شود ترشح هورمون هایی که بطور معمول تولید می‌کند، کمتر می‌شود و سرما را بسیار بیشتر از قبل احساس خواهید کرد.این عارضه می تواند به تنهایی رخ دهد و ممکن است با علائم دیگری مانند خافزایش احساس ستگی، افزایش وزن و تغییر در وضعیت گوارشی و حتی مشکلات شناختی و تمرکز هم همراه باشد. بیماری های مربوط به غده تیروئید را می توان به راحتی با یک آزمایش خون تشخیص داد.

احساس سرما همچنین ممکن است با کم خونی نیز مرتبط باشد، این حالت منجر به این می‌شود که خون گلبول‌های قرمز کافی را حمل نمی‌کند. کم خونی می تواند به دلیل کمبود آهن در رژیم غذایی یا از دست دادن خون اضافی در طول قاعدگی یا بیماری‌های مزمن خونریزی دهنده مثل زخم‌های گوارشی باشد. این مورد را هم می توان با آزمایش خون یا بررسی‌های آندوسکوپی و کولونوسکوپی تشخیص داد.

دلایل دیگر احساس سرما در بدن می تواند ناشی از مصرف داروهایی مانند بتابلوکرها(مثل پروپرانولول و آتنولول) یا رقیق کننده های خون و یا بعد از کاهش وزن قابل توجه باشد. افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی(آنوکسی نوروزا) به دلیل کمبود چربی در بدن، احساس سرما می کنند.

گاه هم ممکن است شرایط خاصی در عروق خونی وجود داشته باشد که با سرمای شدید مرتبط هستند، مانند بیماری رینود یا بیماری شریان محیطی که باعث اختلال در خونرسانی به اندام‌ها می‌شود، البته این موارد باعث احساس سرما و بی حسی در انگشتان دست و پا می شود.