کمبود ویتامین ب۱۲ چه عارضه هایی دارد؟

سلامت نیوز

 مشکلات مربوط به تفکر و مهارت های حافظه می تواند نشان دهنده کمبود ویتامین B۱۲ باشد. افراد مبتلا به کمبود ویتامین B۱۲ ممکن است، حافظه بدی برای ثبت رویدادها و ایده ها داشته باشند.

مطالعات اخیر نشان می دهد که حدود ۱۲.۵ درصد از افراد بالای ۵۰ سال، کمبود ویتامین B۱۲ دارند. دیگر علائم شایع تر کمبود ویتامین B۱۲  احساس خستگی، ضعف عضلانی و یبوست است.

 

کمبود ویتامین B۱۲ با کوچک شدن مغز مرتبط است

نتیجه یک مطالعه روی ۵ هزار و ۲۹۰ نفر در ایرلند نشان داد که کمبود ویتامین B۱۲ با کوچک شدن مغز نیز مرتبط است. این مطالعه نشان داد همراه با کمبود ویتامین ب۱۲،  ۱۴ درصد از افراد مورد بررسی، دچار کمبود فولات نیز  هستند.

تعداد بسیار کمی از افراد در این مطالعه برای رفع این کمبود از مکمل‌ها استفاده می کردند. ویتامین B۱۲ و فولات  برای عملکرد عصبی، سلامت مغز و دی ان ای حیاتی هستند.

این کمبودها را به راحتی می توان با رژیم غذایی یا مصرف مکمل ها برطرف کرد.

منابع غذایی خوب ویتامین B۱۲ شامل ماهی، مرغ، تخم مرغ و شیر کم چرب است. غلات نیز حاوی ویتامین B۱۲ هستند. پروفسور «آن مولای»، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت که میزان کمبود ویتامین B۱۲ در افراد مسن، گیاهخوار، سیگاری یا افرادی که مشکلات گوارشی خاصی مانند بیماری کرون دارند، بیشتر است.

 

کمبود ویتامین B۱۲ با افسردگی مرتبط است

 علائم معمول افسردگی شامل خلق و خوی ضعیف، از دست دادن انرژی و مشکلات تمرکز است.

در واقع، یک مطالعه نشان داده است، خطر ابتلا به افسردگی مالیخولیایی در افرادی که کمبود ویتامین B۱۲ دارند، سه برابر بیشتر است. افسردگی مالیخولیایی نوعی ناراحتی روحی است که در آن، فرد مبتلا، احساس غم و ناامیدی شدید دارد و ابعاد مختلف زندگی وی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. مالیخولیا و افسردگی مالیخولیایی موجب تغییر خلق‌وخو و رفتار در افراد درگیر با این مشکل می‌شود.