چند توصیه مهم برای سلامتی پاها

سلامت نیوز

در مطلبی تخصصی به پاره ای از نکات مهم برای حفظ سلامت پاها اشاره کرده که لازم است هر روز انجام شود.

۱- پاهای خود را تمیز و خشک نگه دارید

همه افراد از شرایط و زمان کافی برای پاکسازی منظم ناخن‌ها برخوردار نیستند بنابراین لازم است بهداشت پاها را به طور منظم رعایت کنید که سلامت پاها حفظ شود. اول با تمیز و خشک نگه داشتن پاهای خود شروع کنید. خیس و مرطوب بودن پاها، شرایط را برای جذب قارچ در ناخن و پاشنه پا فراهم می‌کند. هنگام ورود به خانه پاهای خود را با آب و صابون شسته و با حوله خشک کنید. همچنین با توجه به شرایط و فعالیت‌های روزانه، جوراب مناسب و باکیفیت بپوشید.

۲- ناخن های پا را به درستی کوتاه کنید

ناخن‌های نامناسب، کثیف و بلند علاوه بر آنکه ظاهرخوبی ندارند، همچنین محل مناسبی برای تجمع قارچ‌ها هستند. تجمع قارچ‌ها در طولانی مدت ممکن است استفاده از داروهای ضد قارچ را ضروری کند. به همین علت  بهتر است همواره ناخن‌های خود را کوتاه و تمیز نگه دارید.

۳- از پوشیدن کفش دیگران خودداری کنید

شما نمی‌دانید چه مقدار باکتری و آلودگی داخل کفش‌هایی وجود دارد که روزانه استفاده می‌شوند. این باکتری‌ها می‌توانند به پاهای شما نفوذ کرده و باعث عفونت‌های پوستی شوند. بنابراین از پوشیدن کفش دیگران و قرض دادن کفش خودتان پرهیز کنید.

۴- کفش‌های تنگ را انتخاب نکنید

اکثر افراد در حفظ سلامت پای خود به جزئیات کوچک توجه ندارند. پوشیدن صندل‌های تنگ و کفش‌های پاشنه‌دار ممکن است ظاهری زیبا  داشته باشد اما در پایان روز موجب ورم پاها و آسیب دیدن آنها می‌شود.

۵- سلامت پاهای خود را بررسی کنید

هر هفته وضعیت ظاهری پاهای خود را کنترل کنید. تغییر رنگ ناخن، پوسته شدن کف پا یا کثیفی بین ناخن‌ها را توجه کنید. یک مشکل بسیار کوچک را می‌توان به راحتی و قبل از تشدید علائم از طریق رعایت بهداشت و مصرف دارو برطرف کرد.

۶- سطح قند خون خود را کنترل کنید

نتایج بررسی ها نشان می‌دهد میزان قند خون رابطه مستقیمی با سلامت پاها دارد. به همین دلیل، با انجام فعالیت بدنی بیشتر و رعایت یک رژیم غذایی متعادل، عادت های خوب را در زندگی خود ایجاد کنید. این نه تنها به سلامتی پاها بلکه به سلامت کل بدن یاری  می‌کند.