چند توصیه اساسی برای قبل و بعد از تزریق واکسن به کودکان

سلامت نیوز

حمید عمادی در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی باید قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا برای کوکان انجام شود، گفت: همه ما در کودکی انواع واکسن‌ها را تزریق کرده ایم و کودکان هم مانند برزگسالان واکسن‌های بسیاری را از جمله سرخک، فلج اطفال، دیفتری، کزاز، هپاتیت B، آنفلوانزا و... دریافت کرده اند و در خصوص تزریق واکسن کرونا هم باید به گونه‌ای رفتار شود که پیش از این برای سایر واکسن‌ها انجام می‌دادیم.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با بیان این نکته که اگر کودکی تب داشت بهتر است به او واکسن تزریق نشود، ولی علائم ساده‌ای نظیر آبریزش بینی برای تزریق واکسن منعی ندارند، ادامه داد: این واکسن عوارض چندانی ندارد و ممکن است کودکان بعد از تزریق با عوارضی نظیر تب، حالت سرماخوردگی و درد و سوزش در محل تزریق رو به رو شوند که می‌توان برای رفع آن‌ها از قرص استامینوفن و گرم نگه داشتن محل تزریق استفاده کرد و همانطور که به طور کلی این واکسن سبب بروز مشکلات جدی در برزگسالان نشده است، برای کودکان هم عوارض چندانی به همراه ندارد.

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا تزریق واکسن کرونا برای کودکان زیر ۵ سال به تصویب نرسیده است، توضیح داد: دلیل این موضوع تا حدی بسیاری از تامین واکسن ناشی می‌شود. هنگامی که ما مهمان دعوت می‌کنیم قبل از آن امکانات مورد نیاز را فراهم می‌کنیم و بحث واکسیناسیون هم به این امر شباهت دارد و اگر به یکباره اعلام شود که همه کودکان زیر ۱۲ سال واکسینه شوند هزینه‌هایی بسیاری را متحمل می‌شویم.

این متخصص بیماری‌های عفونی در پایان گفت: یکی از اهداف ما از انجام واکسیناسیون کاهش زنجیره انتقال است و این در حالی است که کودکان بالای ۵ سال ببشتر از اطفال کوچکتر به مهدکودک و پیش دبستانی می‌روند، بر اساس مطالعاتی که صورت گرفته در تمام دنیا واکسیناسیون گروه‌های سنی قدم به قدم و به صورت تدربجی انجام شده و به احتمال زیاد بعد از تکمیل واکسیناسیون گروه‌های سنی بالاتر واکسیناسیون کودکان زیر ۵ سال را هم آغاز می‌کنیم.