آسیب امیکرون به ریه

سلامت نیوز

مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا  بیان  کرد: در شرایط کنونی بیماری جان مردم دست خودشان است. اگر من به بیماری مبتلا شوم، تنهایی مبتلا نشدم و بیماری را به همه خانواده انتقال می کنم چرا که قدرت انتقال اومیکرون وحشتناک زیاد است.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا ادامه داد: چون اغلب افراد جامعه واکسن زدند اومیکرون نسبت به دلتا یک مقداری خطر کمی دارد؛ البته افرادی که واکسن زدند واقعا میزان بستری شدنشان در بیمارستان و مرگ و میرشان پایین است.

میزان بیماران بستری رو به افزایش است

محرز گفت: وقتی میزان سرایت اومیکرون بالاست و تعداد زیادی از افراد به بیماری مبتلا می شوند؛ خطر ویروس بالا می رود.

وی با اشاره به اینکه در ابتلا شیوع اومیکرون بیشتر بیماران سرپایی درمان می شدند اما در حال حاضر بیشتر بیمارانی که بیماری زمینه دارند و وضعیتشان هم بدحال تر است بستری می شوند، گفت: هر چند میزان اومیکرون به شدت دلتا نیست ولی وقتی تعداد بیماران زیاد باشد یک تعدادی در بیمارستان بستری می شوند و یک تعداد هم احتیاج به آی سی یو دارند.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره زمان تزریق دز سوم واکسن کرونا افزود: معمولا کسی که مبتلا می شود با آن دو نوبت واکسنی که زده است مصونیتی پیدا می کند ولی بعد از یکماه تا 15 روز بعد از بهبودی از کرونا توصیه می کنند که افراد دز بوستر را دریافت کنند.

هیچ دارویی قطعی برای کرونا وجود ندارد

محرز تصریح درباره استفاده از داروی رمدسیور برای بیماران مبتلا به اومیکرون اظهار کرد: مریضی که حالش بدتر می شود و بستری می‌شود رمدیسیویر دریافت می کند اما مدت تزریق آن کوتاه تر شده است چرا که در گذشته اول 5 روز برای بیماران تجویز می شد اما در حال حاضر این میزان به سه روز رسیده است.

وی در ادامه افزود: تنها دارویی که در حال حاضر می توان استفاده کرد رمدسیور است چرا که فعلا دو داروی موثر دیگر را در دسترس نداریم. آن ها داروهای خوراکی هستند در دسته مونوکو آنتی بادی وجود دارند.

وی گفت: ما در ایران به این دارو ها دسترسی نداریم اما بزودی وارد ایران می شود البته در داخل کشورهم می توان آن ها را ساخت.

محرز گفت: ولی هنوز نمی شود گفت برای درمان کرونا یک داروی انتخابی داریم, بنابراین مهم این است که اولا مبتلا نشویم و دوم اینکه اگر مبتلا شویم هنوز داروی رمدیسیویر می تواند اثر داشته باشد و درمان اصلی آن داروهای ضدالتهاب وداروهای رقیق کننده خون است که باید به مردم داده شود.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره درگیری ریه با ویروس اومیکرون گفت: درگیری شدید ریه در دلتا وحشتناک بود به طوری که ریه را به سرعت مبتلا می کرد. به صورت بود که در ابتدا بیمار خوب بود اما در عرض 4-5 روز تمام ریه اش سفید می‌شد. 

وی بیان کرد: در حال حاضر اگر به طور فرض 50 نفر  بیمار سرپایی باشند تنها 2-3 نفر بستری می شوند که آن هم دارای بیماری های زمینه ای هستند یا سن بالایی دارند.

احتمال ایجاد عوارض طولانی مدت کرونا در بدن افراد مبتلا شده

محرز گفت: کسانی که اومیکرون می گیرند خیلی کم درگیری ریه دارند. آن چیزی که مهم است این است که ابتلا به بیماری کرونا در آینده و دراز مدت معلوم نیست چه عوارضی داشته باشد؛ بهتر است که مبتلا نشویم چراکه در  طولانی مدت ممکن است که یک یادگاری هایی به جا بگذارد. این ویروس حساب و کتاب ندارد.